Projekt Lotto „Miliony sposobów na nudę”
W czasie pandemii koronawirusa miliony Polaków zostało zmuszonych do pozostawania przez większość czasu w swoich domach. Akcja społeczna „Miliony sposobów na nudę” została zorganizowana przez Lotto po to, by pokazać, że nawet w tak trudnej i nietypowej sytuacji można spędzać czas z bliskimi w ciekawy, wartościowy i przyjemny sposób. Dowiedz się, na czym polegało przedsięwzięcie znanej marki hazardowej i sprawdź, jakie znane postaci świata sportu, kultury i twórcy internetowi dodali swoją cegiełkę do oryginalnego projektu online.
Działalność prospołeczna Lotto
Lotto jest powszechnie znane jako organizator rozmaitych gier liczbowych i loterii pieniężnych, takich jak np. gra kumulacyjna Lotto, Eurojackpot, Keno czy zdrapki. Marka należy do Totalizatora Sportowego, który działa już od 1956 r. i stanowi spółkę Skarbu Państwa. Firma nie tylko oferuje liczne gry hazardowe w punktach stacjonarnych i przez Internet, ale też inicjuje i prowadzi wiele akcji prospołecznych, odznaczając się wysokim poziomem odpowiedzialności społecznej.
Totalizator Sportowy regularnie przekazuje fundusze na cele społeczne, szczególnie dużą uwagę przywiązując do obszaru sportu, kultury i profilaktyki antyhazardowej. W 2009 r. spółka powołała do życia Fundację LOTTO im. Haliny Konopackiej, której celem jest aktywizacja polskiego społeczeństwa – zwłaszcza w zakresie aktywności fizycznej i udziału w życiu kulturalnym.
Akcja „Miliony sposobów na nudę” świetnie wpisała się więc w dotychczasową działalność Lotto i Totalizatora Sportowego, wychodząc naprzeciw problemom dotyczącym funkcjonowania zwykłych ludzi, które pojawiły się jako efekty uboczne walki z pandemią COVID-19.
Warto również wspomnieć, że organizator gier liczbowych zadeklarował, że 10% ze sprzedaży w serwisie internetowym Lotto zostanie przekazanych na walkę z koronawirusem. Jak podał później Totalizator Sportowy, w 2020 r. fundusze wpłacone przez spółkę na te cele wyniosły razem ponad 25 mln zł i pochodziły one głównie z obiecanych 10% zarobionych na grach Lotto.
Cele akcji „Miliony sposobów na nudę”
Przypomnijmy, jak wyglądała sytuacja związana z koronawirusem na początku 2020 r. W marcu 2020 r. WHO ogłosiło pandemię COVID-19, a w Polsce rozpoczęto wprowadzanie kolejnych obostrzeń i środków przeciwdziałających rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Szkoły przeszły na nauczanie zdalne, a w wielu firmach także przestawiono się na tryb pracy online. Jednak obok odgórnych rozporządzeń, ogromne znaczenie miało również odpowiedzialne, rozsądne zachowanie całego społeczeństwa, dlatego w mediach promowana była akcja #zostańwdomu. Chodziło w niej o to, by nawet te osoby, które nie mają żadnych objawów zakażenia, jeśli nie muszą wychodzić, zostały w domu.
W nawiązaniu do tej akcji Lotto przygotowało swój własny projekt. „Miliony sposobów na nudę” odnosiło się do problemu, jaki pojawił się w związku z koniecznością pozostawania w domu całych rodzin przez długi okres czasu – czyli nudy. Totalizator Sportowy uruchomił w marcu 2020 r specjalny serwis, na którym publikował mnóstwo bezpłatnych materiałów przydatnych do ciekawego zagospodarowania wolnego czasu z najbliższymi w domu.
Co prawda temat ten (sposoby na nudę) może wydać się błahy, zwłaszcza w kontekście trwającej walki medycznej, w której stawką było zdrowie i życie osób zakażonych koronawirusem. Z drugiej jednak strony to zachowanie osób zdrowych oraz zakażonych, ale niemających objawów zakażenia miało nieprzecenione znaczenie dla tego, by wygrać z epidemią. Dlatego też wsparcie osób pozostających w domach było tak naprawdę niezwykle istotne i warto przyjrzeć się, jaki pomysł na realizację tego celu miało Lotto.
Jakie pomysły można było znaleźć w serwisie?
Lista pomysłów przygotowanych w ramach „Miliony sposobów na nudę” jest naprawdę długa. Strona internetowa zawierała po pierwsze propozycje dla dzieci, w tym pomysłowe zabawy dla najmłodszych (np. magnesowy labirynt, domowa piniata, własna książka, kukiełki ze skarpetek, wulkan, piasek kinetyczny itp.), tworzenie origami czy kolorowanki dostępne do pobrania za darmo.
Swoimi pomysłami na walkę z nudą podzielili się także influencerzy zaangażowani w projekt Lotto. Przy ich pomocy można było m.in. poznać tajniki magii, odkryć mniej popularne gry domowe (lub te już znane, ale zapomniane), przetestować inspirujące przepisy kulinarne, dowiedzieć się, jak zorganizować domowe biuro czy zadbać o swoją kondycję fizyczną, korzystając z licznych treningów. Wśród twórców internetowych, którzy współpracowali przy przygotowaniu materiałów na stronę projektu „Miliony sposobów na nudę” byli twórcy np. Magic of Y, Boardgamegirl, Plate of Joy, Mamy Gadżety, Origami po polsku czy Wysocka.
Inne popularne osoby, które uczestniczyły w akcji Lotto, to sportowcy, aktorzy i różni twórcy kultury. Znane osobistości podzieliły się z odbiorcami swoimi sposobami na nudę. Byli wśród nich m.in. Patrycja Maliszewska (łyżwiarka szybka), Mariusz Konopatzki (koszykarz), Karolina Łukasik (bokserka), Agnieszka Kobus-Zawojska (wioślarka), Kuba Jamróg (żużlowiec) czy Roman Kołtoń (dziennikarz sportowy).
Dodatkowo na stronie projektu znaleźć można było listę rzeczy, które można wreszcie zrobić, wykorzystując znacznie większą ilość czasu spędzanego „w czterech ścianach”. Chodziło o takie sprawy, na które nigdy nie ma czasu i są ciągle odkładane „na jutro”. Przykładowo na liście znalazły się takie pomysły, jak uporządkowanie czy wywołanie zdjęć z wakacji, zadbanie o formę czy najzwyczajniej w świecie – wyspanie się.
Konkurs „Miliony sposobów na nudę”
Co ciekawe, Lotto nie ograniczyło się do prezentacji najróżniejszych pomysłów na to, co ciekawego można robić w domu. Na stronie akcji ogłoszono bowiem także konkurs, dzięki któremu inicjatywą i kreatywnością mogli wykazać się też internauci. Zadanie konkursowe polegało na tym, by pokazać swój sposób na nudę – należało zamieścić zdjęcie albo nagranie wideo na koncie Lotto na Facebooku, oznaczając je hasztagiem „#milionysposobownanude”.
Co tydzień na autorów 10 najlepszych propozycji na spędzenie czasu w domu czekały nagrody. Były nimi bony zakupowe, które można było wykorzystać na zakupy przez Internet w 3 dużych sklepach: Decathlonie, Empiku oraz Allegro.
Challenge e-sportowy
Dodatkowo w kwietniu 2020 r. w ramach akcji „Miliony sposobów na nudę” Lotto przygotowało specjalne wydarzenie dedykowane branży e-sportowej. Był to challenge, w którym udział wzięło 20 znanych graczy e-sportowych, m.in. takie persony jak Jarosław „Pasha” Jarząbkowski, Piotr „Izak” Skowyrski, Damian „Nervarien” Ziaja czy Remigiusz „Overpow” Pusch. Rywalizacja dotyczyła przedpremierowej wersji nowej gry Riot Games, czyli wyczekiwanej przez rzesze fanów sportów elektronicznych strzelanki Valorant.
Turniej trwał 2 dni i był transmitowany m.in. przez platformę Twitch na kanale ESPORTNOW. Tabela wyników aktualizowana była na żywo, a wyniki można było sprawdzić na stronie projektu „Miliony sposobów na nudę” w zakładce „challenge”. Szczegółowe informacje na temat turnieju Valorant znajdują się pod tym linkiem.
Promocja akcji „Miliony sposobów na nudę”
Akcja „Miliony sposobów na nudę” promowana była w telewizji i w różnych miejscach w Internecie, w tym w kanałach własnych Lotto (np. Facebook, YouTube).
Wyprodukowany został także specjalny spot promocyjny, w którym pokazane zostały wybrane propozycje na spędzenie czasu w gronie najbliższej rodziny czy z ukochaną osobą we własnym domu (np. wspólne gotowanie, gry planszowe, gra na instrumentach muzycznych itp.). Lektor zapraszał, aby zajrzeć na stronę internetową projektu „Miliony sposobów na nudę” i tam znaleźć więcej pomysłów na aktywne i twórcze działania, jakie można realizować w domowych pieleszach. Na koniec widzowie informowani byli o wsparciu akcji przez Lotto i możliwości zagrania na stronie tego operatora w gry online – oczywiście bez wychodzenia z domu.
Wszelkie materiały zamieszczane w ramach tego projektu udostępniane były w pełni za darmo i były ogólnodostępne. Spot przygotowany został na zlecenie Lotto przez dom produkcyjny Propeller Film.