Dziś jest: 24 kwietnia 2024

/

Bonusy Bez Depozytu:

Legalni bukmacherzy oferują bonus bez wpłaty (za samą rejestrację). Sprawdź!

Bukmacher.ooo

Marketing bukmacherów 

Reklama w telewizji i Internecie oraz sponsoring sportu to tylko niektóre sposoby na marketing legalnych bukmacherów. Jakiego rodzaju promocja firm bukmacherskich jest w Polsce dozwolona, a co jest zakazane? Na czym najczęściej polega marketing bukmacherów i jakie oryginalne pomysły na promocję mają różni operatorzy zakładów bukmacherskich?  

Marketing bukmacherów

Marketing bukmacherów – przepisy ustawy hazardowej 

Możliwości promocji, jakie mają firmy bukmacherskie w Polsce, reguluje tzw. ustawa hazardowa. Ponieważ jednym z jej celów jest minimalizacja ryzyka uzależnienia się od gier hazardowych graczy, a szczególną ochroną objęte są osoby nieletnie, bukmacherzy muszą prowadzić marketing w ściśle określonych przez ustawę ramach. O ile jednak sponsoring czy współpraca z ambasadorami marki nie są w żaden sposób ograniczone, wiele obostrzeń obowiązuje obszar, jakim jest reklama firm i usług bukmacherskich. Jest ona oczywiście dozwolona tylko w przypadku tych spółek, które oferują zakłady bukmacherskie legalnie, ale ponadto musi spełniać określone warunki. 

Reklama bukmacherów – gdzie i kiedy jest dozwolona? 

Jedno z najpoważniejszych obostrzeń mówi, że reklama firm organizujących zakłady bukmacherskie może być pokazywana w telewizji, radiu, kinie czy teatrze jedynie pomiędzy godziną 22.00 a 6.00. Jeśli jednak bukmacher sponsoruje np. jakiś klub sportowy, może o tym informować o dowolnej porze, a jego reklama może być emitowana np. podczas transmisji z imprez sportowych z jej udziałem. Firma bukmacherska może też reklamować swoje usługi w trakcie imprez masowych i sportowych, jeśli jest sponsorem np. drużyny uczestniczącej w tym wydarzeniu – choć poza tym wyjątkiem reklama bukmacherów w miejscach publicznych jest zabroniona. To wyjaśnia, dlaczego sponsoring lig, klubów i imprez sportowych jest tak często wykorzystywanym przez firmy bukmacherskie środkiem marketingu. 

Są jednak też takie obszary, dla których reklama bukmacherów jest bezwyjątkowo zakazana. Nie może być ona publikowana w prasie skierowanej dla dzieci lub młodzieży, nie wolno jej też umieszczać na okładkach żadnych dzienników czy czasopism. 

Czego nie może zawierać reklama bukmacherów? 

Skoro zakłady bukmacherskie mogą obstawiać w Polsce jedynie osoby pełnoletnie, reklama bukmacherów nie może być adresowana do osób niepełnoletnich, a nawet ich przedstawiać. Warstwa merytoryczna materiałów reklamowych bukmacherów skrępowana jest wieloma innymi wymogami. Dla przykładu zabronione jest, by reklama kojarzyła zakłady bukmacherskie ze sprawnością fizyczną, intelektualną, relaksem, sukcesem zawodowym, finansowym, pracą, nauką, atrakcyjnością seksualną itp. Nie może ona też dawać do zrozumienia, że gra jest w stanie rozwiązać czyjeś problemy czy że daje szanse na łatwą wygraną. Zakazana jest również promocja zakładów zawierająca zachętę do stawiania większych kwot, co miałoby zwiększyć szanse na wygraną albo pokazywanie powstrzymywania się od gry czy umiarkowanego w niej uczestniczenia w negatywnym świetle. 

Co musi zawierać reklama bukmacherów? 

Marketing bukmacherów a prawoBukmacherzy muszą natomiast zamieszczać w swoich materiałach reklamowych pewne informacje. Po pierwsze, każda taka reklama powinna informować o tym, że za udział w grach hazardowych organizowanych nielegalnie grożą sankcje prawne. Reklama musi także zawierać komunikat na temat ryzyka, jakie wiąże się z hazardem. Każdy bukmacher ma ponadto obowiązek poinformować odbiorców, że oferuje zakłady bukmacherskie w legalny sposób. 

Reklama firm bukmacherskich w mediach

Marketing bukmacherów uwzględnia oczywiście bardzo różne formy promocji, trzeba jednak przyznać, że reklama jest jednym z podstawowych narzędzi promowania usług i produktów bukmacherskich. Bukmacherzy często przygotowują kampanie, które składają się z wielu elementów. Bardzo popularne są spoty reklamowe, które poza telewizją wyświetlane są też na platformach filmowych VOD, platformach streamingowych PPV, portalach społecznościowych (takich jak Facebook, YouTube, Twitter) i w popularnych portalach internetowych. Z reguły poza spotami bukmacher zleca też przygotowanie bannerów reklamowych w różnych formatach i wymiarach, które publikowane są w mediach społecznościowych i innych miejscach w Internecie, ale też w prasie drukowanej. Co zrozumiałe, szczególnie często reklama bukmacherów pojawia się w tych mediach, które poświęcone są tematyce sportowej, choć nie tylko. Do tego wszystkiego dochodzi czasem reklama outdoorowa, a więc realizowana na nośnikach wielkoformatowych (np. billboardach ściennych, statycznych czy telebimach). Dość rzadko natomiast przygotowywana jest reklama audio zakładów bukmacherskich w celu emisji w radiu, choć marketing niektórych bukmacherów uwzględnia także tę formę promocji (stosowała ją np. Fortuna). 

Jeśli chodzi o treść i pomysł na to, jak ma wyglądać reklama, należy przede wszystkim pamiętać o omówionych już obostrzeniach prawnych. Promocja dotyczy czasem oferty na konkretne wydarzenia sportowe (zwłaszcza przed ważnymi imprezami jak Mistrzostwa Świata w piłce nożnej), a czasem ogólnie usług i produktów bukmachera – często eksponowane są wtedy bonusy powitalne i inne promocje bukmacherskie. Dość powszechne są również materiały promocyjne zawierające jedynie informację o sponsorowaniu przez bukmachera polskiego sportu. Jeśli bukmacher angażuje się w sponsoring np. drużyny piłkarskiej, jej zawodnicy mogą pojawić się w spocie czy w innych kreacjach reklamowych bukmachera (jeśli przewiduje to umowa sponsorska). Ale jeszcze częściej znanych sportowców lub inne popularne postaci świata sportu można zobaczyć w reklamie bukmachera, jeśli są oni ambasadorami danej marki.  

Szczegółowo temat reklamy firm bukmacherskich omawiamy w artykule „Bukmacherzy w mediach”, gdzie prezentujemy także przykłady najbardziej interesujących kampanii reklamowych zrealizowanych przez bukmacherów w ostatnich latach. 

Sponsoring sportu a bukmacherzy

Sponsoring sportu - STS i Jagiellonia BiałystokSponsoring sportu jest bardzo ważnym narzędziem, dzięki któremu promocja firm bukmacherskich może być znacznie szerzej zakrojona. Po pierwsze, jak już wspomnieliśmy, reklama bukmacherów, którzy są sponsorami, może być emitowana np. w telewizji nie tylko w godzinach nocnych. Po drugie możliwa jest promocja sponsorów w czasie meczów sponsorowanych klubów, lig itd., a przekaz trafia do najważniejszej dla bukmacherów grupy odbiorców, czyli kibiców sportowych. Bardzo często bukmacherzy umieszczają swoje logo np. na koszulkach meczowych zawodników sponsorowanych drużyn, na bandach LED, wideo lub statycznych na stadionie, ściankach prasowych, biletach meczowych czy materiałach promocyjnych sponsorowanego klubu, turnieju itd. Promocja bukmachera odbywa się też w Internecie – na stronie internetowej i w mediach społecznościowych sponsorowanego podmiotu (np. na profilu klubu na Facebooku czy Twitterze). 

Dla odbiorcy wsparcia sponsoring oznacza przede wszystkim pozyskanie sporych środków finansowych na działalność i rozwój. Ponadto bukmacher przygotowuje zazwyczaj szerszą ofertę zakładów na spotkania podmiotu objętego sponsoringiem, co na pewno cieszy kibiców. Jeśli firma bukmacherska zostaje wyłącznym bukmacherem np. danego klubu, tylko w jej ofercie znajdziemy zakłady bukmacherskie na spotkania rozgrywane z udziałem tego zespołu. Przykładowo już na pierwszą galę High League (freak show fight) wyłączność miał sponsor projektu – Fortuna. Ciekawym przypadkiem jest też współpraca eWinner z 2. ligą piłkarską. Dzięki temu, że w 2021 r. bukmacher został sponsorem tytularnym ligi, uzyskał wyłączne prawa streamingowe do wszystkich jej meczów, których nie transmituje telewizja. Nierzadko bukmacherzy wraz z sponsorowanymi organizacjami przygotowują też akcje specjalne, dzięki którym fani sportu mogą zdobyć np. bonusy bukmacherskie, bilety na mecz czy atrakcyjne gadżety, a dla bukmachera i jego partnera jest to przy okazji fajna promocja.  

A kogo najczęściej obejmuje bukmacherski sponsoring? Otóż bukmacherzy bardzo często sponsorują drużyny sportowe – kluby i krajowe reprezentacje, a także indywidualnych zawodników, ligi, wydarzenia (np. turnieje) czy organizacje sportowe. Sponsoring w większości przypadków dotyczy podmiotów związanych z piłką nożną, inne cieszące się dużym zainteresowaniem sponsorów dyscypliny sportowe to e-sport, MMA i żużel. Bukmacherzy sponsorują też m.in. siatkówkę, koszykówkę, piłkę ręczną, skoki narciarskie oraz mniej popularne sporty.  

Osoby zainteresowane tym tematem odsyłamy do artykułu „Bukmacherzy i sponsoring sportu”, w którym przedstawiamy m.in. aktualne informacje dotyczące współpracy bukmacherów z różnego rodzaju podmiotami z branży sportowej. 

Bukmacherski sponsoring mediów 

Sponsoring Kanału Sportowego - Fuksiarz

Źródło: YouTube

W tym kontekście warto jeszcze wspomnieć, że bukmacherzy sponsorują nie tylko kluby, zawodników, organizacje sportowe itp. – ich sponsoring dotyczy też czasem mediów o profilu sportowym. Jako przykład można podać współpracę, jaką z Kanałem Sportowym nawiązali w maju 2022 r. bukmacherzy Superbet i Fuksiarz. Za wyborem tego youtubowego kanału o tematyce sportowej przemawiała olbrzymia popularność (w ciągu pierwszych 2 lat nadawania zyskał blisko milion subskrybentów) i ogromny potencjał rozwoju. Trzeba też dodać, że poszczególne formaty prowadzone były przez topowych dziennikarzy sportowych (i jednocześnie właścicieli kanału), m.in. Krzysztofa Stanowskiego – ambasadora marki Fuksiarz i Tomasza Smokowskiego, który w tym samym czasie został ambasadorem marki Superbet.

Jako partnerzy Kanału Sportowego Fuksiarz i Superbet uzyskały możliwość wyświetlania swojej reklamy w trakcie różnych programów i zamieszczania logo firmy w studio nagraniowym. W umowie uwzględniona została też promocja bukmacherów w social media Kanału Sportowego. 

Współpraca bukmacherów z gwiazdami świata sportu 

Marketing firm bukmacherskich może też wykorzystywać znane postaci z branży sportowej jako ambasadorów marki. Zostają nimi z reguły znani sportowcy, którzy mają na koncie znaczne osiągnięcia, ale też popularni dziennikarze sportowi, komentatorzy telewizyjni, influencerzy zajmujący się tematyką sportową itp. Najczęściej ambasadorowie to osobistości znane przede wszystkim w kraju, jednak zdarzają się też kontrakty z gwiazdami zagranicznymi, zwłaszcza jeśli bukmacher ma zamiar wejść na zagraniczny rynek. Przykładem może być STS, który w związku z ekspansją na rynki europejskie jako ambasadorów marki zaangażował Petera Schmeichela i Martina Schmitta czy LVBet, który podczas wejścia na rynek południowoamerykański nawiązał współpracę wizerunkową z brazylijskim piłkarzem Douglasem Costą. 

Ambasadorzy mogą w wyraźny sposób zwiększyć rozpoznawalność bukmachera i wpłynąć pozytywnie na zaufanie do danej marki bukmacherskiej. Co jednak konkretnie należy do ich zadań? Najczęściej ambasador bierze udział w różnego typu akcjach marketingowych, np. występuje w spocie reklamowym i użycza wizerunku na zdjęciach wykorzystywanych do kreacji reklamowych w Internecie, w prasie czy na billboardach. Tego rodzaju współpraca nie różni się więc niczym od sytuacji, kiedy to celebryci sygnują swoim nazwiskiem najróżniejsze produkty – od chipsów przez perfumy po konta i kredyty bankowe. Jednak standardowa reklama to najczęściej nie wszystko, do czego zobowiązują się ambasadorowie bukmacherów. 

Przede wszystkim ambasadorzy firm bukmacherskich mogą też udzielać się w mediach społecznościowych bukmachera, biorąc udział w tworzeniu unikalnych treści o tematyce sportowej i bukmacherskiej. Na tego typu marketing postawił w 2019 r. bukmacher Etoto, który stworzył specjalny kanał na YouTube’ie o nazwie Etoto TV, gdzie do realizacji poszczególnych programów zaangażowani zostali tak znani dziennikarze i komentatorzy sportowi, jak m.in. Matusz Borek, Michał Pol czy Tomasz Smokowski. Eksperci sportowi mogą omawiać zbliżające się lub już rozegrane mecze, dzielić się z odbiorcami swoimi typami, a także brać udział w produkcjach o charakterze rozrywkowym. Jeśli programy są ciekawe, znani i lubiani ambasadorzy na pewno przyciągną wielu użytkowników, zwiększając tym samym zasięgi bukmachera i docelowo liczbę jego klientów. Oczywiście wskazane jest, by równolegle ambasador promował firmę bukmacherską w swoich kanałach w social media. 

Ambasador Betfan - Mariusz PudzianowskiAmbasadorzy marki mogą także angażować się w różnego rodzaju akcje bukmachera, np. uświetniać swoją obecnością jakieś eventy. Przykładowo w 2021 r. podczas otwarcia warszawskiego lokalu premium Superbet pojawili się ambasadorzy tej firmy bukmacherskiej – Jan Błachowicz i Sławomir Peszko. Ambasadorowie mogą też brać udział w akcjach aktywizujących kibiców czy charytatywnych, zwiększając zainteresowanie mediów i zwykłych odbiorców tymi wydarzeniami.  

Jeśli chcesz sprawdzić, jaki jest aktualny ambasador marki STS, Fortuna, Superbet, Betfan itd. albo dowiedzieć się więcej na temat tego, jak wygląda współpraca gwiazd branży sportowej z bukmacherami, sprawdź tekst pt. „Ambasadorzy bukmacherów”. 

Akcje i inicjatywy bukmacherów dla kibiców 

Bukmacherzy stawiają również na marketing, w ramach którego organizują wspólnie ze sponsorowanymi klubami sportowymi specjalne akcje aktywizujące kibiców. Na tym polu wyróżnia się bukmacher STS. Lider polskiego rynku zakładów bukmacherskich zorganizował m.in. bicie rekordu głośności dopingu przez sympatyków sponsorowanej przez STS Asseco Resovii (w meczu z ZAKSĄ Kędzierzyn-Koźle w Rzeszowie w 2020 r.), głosowanie kibiców na projekt graficzny nowego autokaru sponsorowanej przez STS Jagiellonii Białystok (w 2018 r.) czy na najlepszą inicjatywę e-sportową (w ramach projektu w 2020 r. fundusze na realizację uzyskał kobiecy turniej CS:GO). Czasem bukmacher może nawet wybrać tego rodzaju marketing zamiast klasycznej reklamy. STS zrobił tak np. w 2021 r., kiedy to miejsce swojej reklamy wielkoformatowej na stadionie udostępnił na rzecz przygotowania
dodatkowych miejsc dla kibiców podczas meczu z Jagiellonią Białystok, który odbył się z okazji 100-lecia istnienia Lecha Poznań. 

Co więcej zdarza się, że bukmacherzy organizują lub współorganizują całe imprezy sportowe. Przykładem może być zorganizowany przez Superbet turniej szachowy Superbet Rapid & Blitz Poland 2022 (w ramach renomowanego cyklu Grand Chess Tour) czy turniej CS:GO eWinner Cup z 2020 r. 

Akcje charytatywne bukmacherów 

Marketing firm bukmacherskich związany z akcjami charytatywnymi to kolejny typ ich aktywności. Jest to o tyle znaczący sposób na promocję, że dzięki niemu różnego rodzaju media chętnie publikują informacje o podjętych działaniach, dzięki czemu nie tylko zwiększa się rozpoznawalność marki bukmachera, ale też wzrasta zaufanie społeczne do danej firmy. W tego typu akcje również często angażuje się STS – bukmacher był np. oficjalnym sponsorem akcji „KolorujeMY” (przemianowanej na „STS Ekstra Trasa”), w ramach której kibice remontowali domy dziecka. Firma bukmacherska wielokrotnie organizowała też np. licytacje koszulek Lecha Poznań czy Pogoni Szczecin, zbierając w ten sposób pieniądze na pomoc chorym czy realizację marzeń utalentowanych sportowców. 

Tego typu akcje realizują też inni legalni bukmacherzy w Polsce. Wymienić można chociażby Superbet i jego aukcje w ramach 30. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, z których uzyskano blisko 120 tys. zł (do wylicytowania był Mini Cooper, wyjazd na mecz ze Sławomirem Peszko, trening golfa z Jerzym Dudkiem i trening MMA z Janem Błachowiczem), Fortunę i jej akcję #rakOUT czy eWinner, który wraz z Marcinem Gortatem zaangażował się w zbiórkę środków finansowych na leczenie ciężko chorego dziecka. 

Marketing bukmacherów - akcja STS

Dodajmy, że marketing bukmacherów potrafi łączyć akcje aktywizujące kibiców z celami charytatywnymi. Dla przykładu w 2022 r. STS jako sponsor Polskiej Ligi Siatkówki przeprowadził akcję #GotowiNaChallenge. Bukmacher odwiedził wszystkie 14 drużyn najlepszej męskiej ligi siatkarskiej w Polsce podczas wybranych meczów i zorganizował w ich trakcie specjalne wydarzenia dla kibiców. W przerwie między setami każdego z meczów odbywały się quizy sprawdzające wiedzę sympatyków siatkówki na temat tej dyscypliny sportowej, a nagrodami były klubowe koszulki meczowe i podpisane przez siatkarzy piłki. Co jednak ważne, promocja bukmachera miała też wymiar charytatywny: od liczby widzów na meczach zależała bowiem wysokość kwoty, którą bukmacher STS przekazał na konta wybranych organizacji (np. Fundacji Polska Siatkówka, Fundacji Herosi). Podobny charakter miała akcja bukmachera Fortuna o nazwie „Fortuna Gdy Pełna Trybuna” z 2018 i 2019 r. 

Aktywność bukmacherów w social media 

Jak już wspominaliśmy, bukmacherzy współpracują ze znanymi osobowościami z branży sportowej, które prowadzą na ich kanałach w mediach społecznościowych ciekawe programy (jak to było np. w przypadku Etoto TV). YouTube daje bukmacherom wiele możliwości na ciekawą promocję i nie chodzi wyłącznie o sportową „publicystykę”. Dla przykładu bukmacher Fortuna w lipcu 2019 r. za pomocą dronów rozdał przechodniom w całej stolicy koszulki Legii Warszawa. Fortuna, jako główny sponsor Legionistów, postanowiła w ten sposób uczcić premierę nowych strojów warszawskiego klubu. Przebieg akcji uwieczniony został na świetnej jakości filmie promocyjnym, który następnie opublikowany został w kanale bukmachera na YouTube’ie i wzbudził wiele dyskusji. 

Superbet - marketing na Twitterze

Źródło: Twitter

Jednak poza produkcjami zamieszczanymi w serwisie YouTube, bukmacherzy prowadzą też swoje profile na Twitterze, Facebooku i Instagramie. Są to kolejne miejsca, dzięki którym możliwa jest szeroko zakrojona promocja. Z jednej strony operatorzy oferujący zakłady bukmacherskie starają się udostępniać w tych serwisach interesujące dla kibiców treści o tematyce sportowej, jak komentarze na temat zbliżających się meczów czy tych, które dopiero co się odbyły, memy związane ze sportem itp. Z drugiej strony bukmacherzy publikują posty dotyczące bieżącej oferty kursowej czy promocyjnej bukmachera, organizują konkursy, quizy czy wyzwania. Wszystkie te działania, jeśli są prowadzone z pomysłem, potrafią budować świetne zasięgi, które mają wpływ na liczbę graczy obstawiających zakłady bukmacherskie u danego operatora. 

Promocja poprzez konkursy i bonusy bukmacherskie 

Kolejnym bardzo ważnym narzędziem, jaki stosuje marketing bukmacherów, jest organizowanie różnego rodzaju konkursów i akcji promocyjnych. Dzięki promocjom bukmacherskim kibice w zamian za spełnienie określonych warunków (np. postawienie zakładu na dane wydarzenie sportowe) mogą otrzymać bonus, np. zakład bez ryzyka, darmowy zakład, bonus kursowy itp. Każdy bukmacher posiada na swojej stronie internetowej specjalną zakładkę, gdzie znajduje się mnóstwo stałych promocji, wśród których szczególnie ważny jest bonus powitalny dla nowych graczy oraz akcji tymczasowych. Ponadto konkursy bardzo często ogłaszane są w mediach społecznościowych bukmacherów (np. Facebook, Twitter).  

Nierzadko promocje związane są ze sponsoringiem sportowym bukmachera – jeśli sponsoruje on np. klub siatkarski, może oferować graczom bilety na mecze z jego udziałem czy klubowe gadżety. Z kolei w ofercie bukmachera LVBet pojawia się nieco inna promocja. Np. w sezonie żużlowym 2022 LVBet jako główny sponsor Unii Leszno postanowił nagrodzić bonusem każdego użytkownika, który mógł się pochwalić posiadaniem karnetu na mecze tej drużyny. 

Natomiast przed ważnymi turniejami bukmacherzy organizują czasem specjalne rankingi typerów, których zwycięzcy mogą liczyć na bardzo atrakcyjne nagrody pieniężne czy rzeczowe. W Superbet w czasie Euro 2020 można było zbierać punkty za poprawne typowanie zakładów, a na najlepszych graczy czekały niecodzienne nagrody: SuperMustang,Marketing bukmacherów - Super ranking Superbet czyli odrestaurowany Ford Mustang z 1965 r. (za 1. miejsce) oraz SuperPensja (za miejsca 2. – 10.). Z kolei bukmacher STS zorganizował przed turniejem e-sportowym IEM 2022 konkurs, którego zwycięzca nie tylko wygrał cenne nagrody rzeczowe, ale też mógł spędzić dzień podczas turnieju w Katowicach z legendą CS:GO, Wiktorem „TaZ” Wojtasem (ówczesnym e-sportowym ambasadorem STS). 

Lokale naziemne jako reklama bukmachera 

Pomimo że marketing bukmacherów to dziś przede wszystkim działania realizowane online, nie bez znaczenia jest też rola lokali naziemnych. Co prawda aktualnie wiele firm bukmacherskich nawet nie stara się o zezwolenie na urządzanie zakładów w trybie stacjonarnym, jednak są i tacy bukmacherzy – jak choćby STS, Fortuna czy Superbet – które stale rozwijają sieć naziemnych punktów bukmacherskich. Powodem inwestowania w lokale stacjonarne jest nie tylko chęć zapewnienia firmie dodatkowego źródła przychodów, ale upatrywanie w takich placówkach kolejnego sposobu na skuteczny marketing. Trzeba zwrócić uwagę, że bukmacherzy otwierają dziś bardzo nowoczesne i eleganckie lokale, które wyposażone są w wiele innowacyjnych rozwiązań (jak samoobsługowe terminale do gry i czytniki kuponów) oraz udogodnień dla klientów. Punkty zlokalizowane są często w tłumnie odwiedzanych miejscach miast, dlatego jak najbardziej sprawdzają się jako reklama usług bukmacherskich (nie tylko tych naziemnych). 

Jako ciekawostkę dodajmy, że w tym kontekście ciekawe przedsięwzięcie ma na koncie Betfan. Bukmacher otworzył bowiem w 2022 r. w Jeleniej Górze pierwszy w Polsce pub o charakterze sportowym. W pełni obrandowanym barze pełnoletni klienci mogą nie tylko zjeść, wypić i obejrzeć transmisje meczów, ale jednocześnie obstawić na nie zakłady bukmacherskie na terminalach samoobsługowych, a to zdecydowanie nietuzinkowa promocja usług Betfan. 

Marketing bukmacherów to też działania PR 

Jak widać, pomysłów na promocję legalnym bukmacherom na pewno nie brakuje, a w niniejszym artykule omówiliśmy przede wszystkim te najbardziej popularne i najciekawsze. Chociaż po dokonaniu nowelizacji ustawy hazardowej w 2016 r. reklama firm bukmacherskich stała się dość powszechnym zjawiskiem, bukmacherzy starają się wykorzystywać także różne inne sposoby i narzędzia służące szerokiej lub mocno sprofilowanej promocji. Ich marketing obejmować może też przykładowo udzielanie wywiadów popularnym portalom informacyjnym czy biznesowym przez przedstawicieli firm bukmacherskich (na temat sytuacji w branży, kwestii prawnych czy podatkowych sektora bukmacherskiego itp.).  

Szczególnie najwięksi bukmacherzy mają spore możliwości, by w ten sposób przypomnieć o sobie w mediach. STS ma na koncie także pracę nad unikalnymi projektami – np. w 2022 r. bukmacher ogłosił, że we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym w Katowicach prowadzi prace nad stworzeniem narzędzia do algorytmicznego wyznaczania przy pomocy AI (sztucznej inteligencji) użytkowników, którzy mogą mieć problem z przestrzeganiem zasad rozsądnej, zdrowej gry. Tego typu działania obok realnych korzyści związanych z realizacją polityki odpowiedzialnej gry mają oczywiście przełożenie na dobry PR bukmacherów, a tego – szczególnie w tej branży – nigdy za wiele.